A Molteam Kft., mint általában minden magyar autóbuszos vállalkozás számos Ikarus autóbusszal kezdte tevékenységét. Szolgált nálunk 211-es, 250-es, 256-os és 280-as autóbusz is.

Az évek során az Ikarus gyár fejlesztésének megrekedés, majdani bezárása után a vevői igényeknek megfelelően nyugati típusokra - Mercedes, Setra, MAN, Volvo gyártmányú autóbuszokra - tértünk át, de a flottánkban a mai napig is megtalálható minden 200-as szériához tartozó típusból egy-egy a veterán gyűjteményünket bővítő Ikarus jármű melyek természetesen már napi szállítási feladatokat nem teljesítenek csupán vagy már restaurált vagy restaurálásra váró állapotban várják következő életciklusukat.  

Mivel a családi vállalkozás vezetői, tulajdonosai veterán jármű elhivatottságúak, így célul tűztük ki, hogy a magyar autóbuszgyártás, így elsősorban az Ikarusz gyártmányaiból egyet -egyet megmentsünk, illetve restauráljunk.

Hitvallásunk, hogy a történelem, történelmünk nem csak épületekben, műalkotásokban, irodalomban vagy művészetben megőrzendő, hanem műszaki eszközökben, járművekben a mi esetünkben a hivatásunknak tekintett autóbuszokban is öröklődjön.

A cégünk indulása óta nyitott szemmel járunk nemcsak Magyarország, hanem a környező országok tekintetében is, hogy az Ikarus által gyártott típusokat felkutassuk, megmentsük, az elszármazott különleges darabokat visszaköltöztessük hazánkba. Tervünk, hogy az Ikarus oldtimer flottánk teljessé váljon, gyűjteményünkben megtalálhatók legyenek az néhai Ikarus gyár által előállított autóbuszok mindegyike.

 Megtalálható oldtimer flottánkban a 311-es, 620-as, 630-as, 55-ös, 66-os modellek, AMG pót, a még meglévő üzemképes 200-as, 300-as sorozat mellett. A 200-as széria előtti példányok még részben fellelt állapotúak, de zárt, száraz csarnokban tudjuk tárolni és megőrizni őket. Lehetőségeinkhez mérten, illetve szervízkapacitásunk függvényében sorban restauráljuk őket saját üzemünkben. Célunk, hogy ezen járművek teljeskörű restaurálásával megmutassuk a következő generációknak az akkori autóbuszgyártás vívmányait, az akkori műszaki és esztétikai megoldásokat és szeretnénk, hogyha a fiatalok akár egy-egy retro utazás alkalmával átélhetnék az akkori utazási élményt. Azok részére, akik pedig utaztak ilyen járműveken, azok újra élhetik az akkori élményeiket.

Jelenleg egy 1965-ben gyártott IK55-ös van „szike” alatt, amint a képek is bizonyítják. A kasztnizás a részletekbe menő lakatosmunka kész, a fényezés jelenleg előkészítés alatt van.

A hajtáslánc, a D613-as motor, ASH váltó, első,-  hátsó híd, fékrendszer már felújításra került, az elektromos és levegő rendszert a fényezés után készre szereljük, a belső tér kialakításra kerül és végül a külső komplettírozás után terveink szerint 2022. év tavaszára a teljes felújítás elkészül.

Büszkék vagyunk rá, hogy 2021. év tavaszán Németországból sikerült visszahozni egy 3 ráncajtós IK66-ost, amiből tudomásunk szerint már egy sincs működőképes állapotban Magyarországon.

A következő felújítási projektünk ennek a járműnek az életre keltése lesz.  

Az 1970 előtti típusok restaurálása - a 620-as és 630-as – fog folytatódni parallel, ezen járművek esetében is a hajtáslánc, a motorok, a váltók felújítása már elkezdődött. 2023-ra már szeretnénk egy restaurált 311-est is a flottában látni.

Restaurált veterán buszflottánk teljessé tételének személyi és műszaki feltételei adottak, a cégcsoportunkhoz tartozó Nova Busz Kft. autóbusz szervízünkben mind lakatos, fényező, autószerelő és mind forgácsoló szakterületek tekintetében egyaránt.  

Műszaki hitvallásunk, hogy nem „autóbuszdísztárgyakat” szeretnénk létrehozni, hanem teljes értékű, minden funkciójában működőképes, használható gyári állapotúra restaurált autóbuszokat. A felújítás során előszeretettel használjuk a mai kor lakatos-, illetve fényező szakma technológiáit. Értjük ezt például arra, hogy a fényezést csak azért nem rontjuk el, mondván mert, hogy az eredeti gyári sem volt jobb.

Veterános és autóbuszos mivoltunk miatt, nemcsak hazai gyártmányokat gyűjtünk és őrzünk meg, a gyűjteményünkben megtalálható DAF illetve Mercedes típus is.

A teljesség és a valósághűség miatt, ezen sorok között meg kell említeni azt is, hogy a Közlekedési Múzeum által restauráltatott IK66-os is a mi tulajdonunkban volt. A múzeum hosszas rábeszélésére engedtük el a kezét a kiváló felújítási alapnak szolgáló, műszakilag majdnem teljesen megőrzött kuriózum járműnek, annak tudatában, hogy a köz érdekében fogják megőrizni, láthatják a következő generáció fiataljai.

 

Vissza az oldal tetejére